Neway disaineri töö on nii strateegiline kui ka mänguline

Neway sünnipäevaseminaril kasutajakogemuse ja kasutajaliidese disaini tutvustava ettekandega esinenud disainer Riho Lill ja kunstiline juht Hanna Laura Metsma kinnitasid, et tänapäeva disainer peab projektides palju kaasa mõtlema ja sisu mõtestama.

Kasutakogemuse ja kasutajaliidese disaini nimetatakse ka UX/UI disainiks. Neway disaineri Riho Lille sõnul saab neid mõlemat valdkonnavälise inimese jaoks võrdlemisi lihtsalt ning arusaadavalt defineerida.

„Hästi lihtsalt öeldes on UX ehk user experience disain kasutajakogemuse disain. See on see osa, mida kasutaja tunneb ja kogeb toodet või teenust kasutades. Eesmärk on luua kasutajale keskkond, mis on loodud nii mugavaks, et UX osa keegi ei märkagi,“ tutvustas Lill.

„See võib olla e-poe kiire ostuprotsess, rakenduse tarkvara uuendamine või rehvivahetuse aja mugav broneerimine. Selleks, et disainerina teaksin, mida ma teen, pean ma ennast sättima kliendi rolli. Parima tulemuse annab, kui olen ise selle toote või teenuse kasutaja,“ lisas ta.

Neway kunstilise juhi Hanna Laura Metsma sõnul on digilahenduste teine pool kasutajaliidese ehk user interface’i disain (UI). Ta märgib, et see on see, mida kasutaja kodulehe külastamise ajal silmaga näeb ja kogeb.

„Nagu ingliskeelne nimi ütleb, siis kasutajaliidese disaini puhul räägitakse eelkõige ekraanidele mõeldud disainist,“ selgitas Metsma

„Disainimaailmas räägime me siinkohal nuppudest, menüüdest, kursorist, ikoonidest, piltides, videotest, fontidest, piktogrammidest ja kõigest muust visuaalsest. UX ja UI käivad käsikäes, UI on UX-i käepikendus,“ lisas ta.

 

Disainer Neway protsessis

Oma töö tegemiseks on disainiagentuur loonud tööprotsessi „Neway viis“, mis koosneb kuuest etapist. Disainereid kaasatakse neist vähemalt nelja.

„Meie töö algab teises etapis ehk mõistmise omast, kus paneme end kliendi kingadesse, teostame küsitlused, jälgimised ja uuringud. Sellele järgneb meie jaoks mõtestamise etapp, kus paigutame klienditeekonna digitaalsed puutepunktid esialgsesse prototüüpi. Pärast seda tuleb alles detailne disaini vormistus ning arendus. Neid etappe ei ole soovitatav vales järjekorras teha, sest siis läheb projekt kalliks maksma,“ möönis Neway kunstiline juht.

Neways igapäevaselt töötades on Metsma jõudnud järeldusele, et disainer ei saa olla pelgalt see, kes tegeleb visualiseerimisega, vaid disainer peab olema ka suurepärane filtreerija.

„Peab oskama olulist eristada ebaolulisest ja seda hästi välja tuua. Näiteks tegime Eesti Lennundusklastrile uut brändi seadsime peamiseks nurgakiviks klastri soovi suunata Eestile rohkem tähelepanu. Nii sündis kompassinoolest inspireeritud logomärk ja selle ümber elav identiteedisüsteem. Nooled moodustavad omakorda miniatuurse Eesti kaardi. Põhinoole suund idast läände kommunikeerib klastri sihtgrupi vaatenurka, milleks on eelkõige Aasia turg,“ rääkis Metsma.

Selliseid projekte, kus tuleb kliendiga väga süvitsi minna on Newayl olnud palju. Üheks selliseks näiteks on 2015. aastal valminud Sepa Jalgpallikeskuse ühisrahastuskampaania, mille kasutajakogemuse disainimine on Lille üks meeldejäävamaid projekte.

„Õnnestus luua lahendus, mis hakkas elama oma elu. Iga platsil toimuv liigutus oli reaalajas näha. Lapsed nägid seda kui arvutimängu – paljud joonistasid mõne emoji. Lapsevanemad seevastu kiirustasid oma lemmikut ruutu valima, saades aru, et paari tunni pärast võib see juba olla kellegi teise poolt ostetud,“ tutvustas Lill.

„Jalgpallurid tegid tiimid ja panid ruutudega värava ette kaitse paika. Mõni läks kohe penaltialale oma panust tegema,“ lisas Neway disainer.

Lill märkis, et Sepa Jalgpallikeskuse projektis oli disainerite tööd väga keeruline üle hinnata, sest projekti edukuse põhjustas paljuski õnnestunud visuaalne lahendus.

„Jalgpalliväljaku sinisest ruutudest sai ühe näpuliigutusega broneeritud kollane ja hetk hiljem juba soetatud punane – igal hiireklikil oli koheselt tajutav mõju ja endorfiinid said ajus tantsu lööma hakata. Näiteks sarnases ühisrahastusportaalis – Hooandjas vaikselt suuremaks tiksuval rahanumbril pole lihtsalt taolist võluvõimu,“ muheles Lill.

Hanna Laura Metsma on Neway kunstiline juht olles sellel ametikohal alates 2019. aasta märtsist. Riho Lill täidab Neways disainerikohustusi alates 2015. aastast.

Disainiagentuur Neway loodi 12 aastat tagasi Tartus. Tänaseks on Eestis kõrgelt hinnatud ettevõtte olles pärjatud “Aasta mainekam agentuur 2018” ja mitme kuldmuna ning disainiauhinna ja muu tiitliga. Neway on rohkem kui 12 aasta jooksul teostanud üle 500 brändingu- ja disainiprojekti ja üle 200 digiprojekti. Vaata tehtud töid.

Neway disainerite viis soovitust:

1. Pane ennast lõppkasutaja kingadesse. Hea disainer ei ennusta ja ei võta õhust “võibolla sobib” lahendusi.

2. Õige lahendus, õigele probleemile ehk eeltöö tuleb alati ära teha enne visuaalide kujundamise juurde asumist!

3. Ära tee asju üksi. Kaasa enda kõrvale meeskond, lähtu põhimõttest üheksa korda mõõda ja üks kord lõika.

4. Tööd jätkuvad. Ükski disainiprojekt ei saa kunagi valmis, on ainult tähtaeg. Hea disaineri poolt teostatud tööd on jätkusuutlikud.

5. Kasutaja saab kogemuse igal juhul, hoolimata sellest, kas disainer planeeris seda või mitte.