Raamatutes peitub eneseareng ja vastused juhtimisprobleemidele

Neway disainiagentuuri juht Jaan Naaber ütleb, et tema teekond on kulgenud teadlikult ja loomulikult, aga siiski justkui Ameerika mägedel. Võtmerolli arengus on aga mänginud just raamatud. 

Jaan Naaber asutas Eesti 2018. aasta mainekaima agentuuri Neway 12 aastat tagasi. Tema jaoks oli oluline teha asjad lihtsaks, selgeks, mugavaks ja meeldivaks. Newaysse panustas ta neli aastat disainerina, siis aga otsustas mujal ringi vaadata.

Ta töötas mitmes ettevõttes turundusjuhina ja tema ohjata oli klienditeekonna lõpuots: reklaam ja kommunikatsioon. Teisalt oli fookuses alati ka see, kuidas üks või teine ettevõte klientidesse ning meeskonnaliikmetesse suhtub.

Sellesse ringi turundusjuhti üldjuhul ei kaasata ja ühel hetkel sai Naaber aru, et pole üksnes kampaaniameistri positsiooniga rahul, sest selles ametis ta oma ambitsioone täita ei saa. 2015. aastal jõudis ta tagasi oma agentuuri, kus talle kuulub siiani enamusosalus.

„Põhimõtted, mis mul olid agentuuri luues ja mida järgin teenusedisainis nüüd, ei ole muutunud. Kasvanud on klientide usaldus ja töömaht. Mujalt saadud kogemused-õppetunnid aitavad mul nüüd suuremat pilti näha.”

Newayst eemal oldud aastate jooksul õppis Naaber, et ta on taustajõud, kes aitab teistel murekohti ja kitsaskohti lihtsamaks mõtestada. Head näited on Eesti kõrgeima reitinguga hotell Lydia ja restoran Hõlm, Sepa jalgpallikeskuse ühisrahastusprojekt, Oridenti hambakliinik ja Terminal Oili tanklakett. Mõne aasta pärast võttis Naaber agentuuris juhirolli enda kätte, et arendada see maailmatasemel agentuuriks.

„Seda ettevõtet luues ei olnud ma selleks veel valmis. Oli mitmeid asju, millele tahtsin veel ise sisu anda ja väärtust luua. Vahepealsed aastad olid aga suurepärased, et saada just see vajalik kogemus, mis mul puudu oli.” Üks agentuuri siht on pakkuda oma teenust veelgi enam väljapoole Eestit. Praegu tehakse suuri projekte Poolas, Soomes ja Rootsis.

Strateegilised ja sisulised muudatused võtsid küll aega, aga möödunud aastal sai agentuur justkui paisu tagant välja. „Ma ei keskendu juhina numbritele, vaid võimalusele iga päev parimat tööd teha ja suurepärast kogemust luua. Eelmisel aastal kajastus see lähenemine hästi ka ettevõtte kontol, mistõttu saime investeerida inimeste arengusse ja oma toote arendamisesse.”

Põhitõed elulistest lugudest

On selge, et kui teha asju samamoodi, siis ei muutu midagi. Edasiliikumine tähendab aga muu hulgas enesearengut. „Selleks et areneda, pead ise muutusteks valmis olema. Minu jaoks oli see omaette proovikivi, milleks ma ka korralikult valmistusin.”

„Olen kirglik raamatufanaatik ja seoses Neway juhtimisega muutus ka mu lugemisvara: varasema disainiga seotud kirjanduse asemel keskendun rohkem juhtimisele ja inimeste lugudele. Mulle meeldivad nii ettevõtjate, artistide kui ka sportlaste lood. Neis ja juhtumianalüüsides on minu jaoks peidus olulised nüansid. Äri edendamiseks on inspiratsiooni vaja ja ma saan seda kõige paremini teiste inimeste lugude ja kogemuste kaudu.”

Raamatute najal on välja kujunenud ka Naaberi juhtimisoskused ja -põhimõtted. Peamiselt on ta õppinud kannatlikkust, sest asjad ei juhtu ju üleöö. Paralleele veab ta spordiga, kus on vaja tulemuse nimel samuti pikka aega pingutada. Veel toob Naaber välja kuulamisoskuse ja tiimitunde. Väga suurt rolli mängib tema hinnangul vahetu koostöö juhtide, meeskondade, üksikinimeste, brändide ja teenustega.

„Minu austus meeskonnaliikmete ja nende töö vastu on kasvanud – see on kõige suurem muutus, mille olen enesearengus läbi teinud. Meil võib olla unistuste klient, aga kui puudub meeskond selle projekti elluviimiseks, ei ole sellest kasu.”

Vahel aitab raamat ka seisakust üle saada. „Introvertse inimesena ei naudi ma neljasilmavestlusi ja pikemat kogemuste jagamist. Tänu lugemisele olen õppinud lahti laskma mõtetest, mis kuhugi ei vii.”

 

 

Kaante vahel peituvad vastused

Naaber võtab asja süsteemselt: ta kirjutab olulise üles, et vajadusel see üle vaadata. Lugedes on ta leidnud nii mõnegi vastuse või lahenduse, kui on juhtimisprobleemidega silmitsi seisnud. Hiljuti loetud kirjandusest soovitab Naaber Simon Sineki raamatut „The Infinite Game”.

„Olen kogu aeg olnud seda meelt, et kui midagi ette võtta, peab suur pilt silme ees olema. Aga ehkki sa töötad selle nimel, et teha midagi paremaks, ei ole sellel teel tegelikult lõpp-punkti – alati on võimalus edasi liikuda. Vaheetappidesse jõudmine annab aga väga palju energiat.” Iga projekt on Naaberi sõnul vundament järgmistele töödele.

Netflixi kaasasutaja Patty McCordi raamat „Powerful: Building a Culture of Freedom and Responsibility” („Jõud. Kuidas luua vabadusest ja vastutusest kantud töökultuuri”, Äripäev 2019) andis aga Naabrile selge suuna, et ta soovib agentuuris näha aususel, avatusel ja vastutusel põhinevat töökultuuri.

Teos, mis on teda aga viimasel ajal kõige enam mõjutanud ja n-ö enese juurde tagasi toonud, on Walter Isaacsoni „Einstein. Tema elu ja universum” (Eesti Raamat, 2016).

„See avas minus mässumeelsuse ja aukartuse ühes julgusega, mis puudutab mu ambitsioone. Kohandasin end varem ikka mõne situatsiooni või inimese huvides väliskeskkonnaga sarnaseks. Nüüd ma seda enam ei tee. Raamatu üks sõnumitest on see, et kui sa ennast kogu aeg kohandad kellegi või millegagi, siis pole võimalik midagi hästi teha,“ ütles Naaber.

Meeskonna, ajastuse, õnnega seonduvalt meenub talle veel Nike’i looja Phil Knighti „Jala jälg”, mida ta soojalt soovitab ja kust ta on meelde jätnud, et õigel ajal õiges kohas olles ja lihtsaid otsuseid langetades võib väga palju muuta.

Jaan Naaberi Top 10 raamatusoovitust:

  • Phil Knight „Jala jälg”, Helios, 2017.
    “Kindlasti on see mulle kui suu rele spordisõbrale ja Nike brändi austajale üks paremaid ja haaravamaid raamatuid. See räägib Knighti äriimpeeriumi ülesehitamisest emotsionaalselt, ausalt ja väga kõnetavalt. Põnev kuni viimase leheküljeni.”
  • Simon Sinek „The Infinite Game” („Lõpmatu mäng”), Penguin Books Ltd, 2019.
    “Olen seda usku, et iga päev tuleb anda endast parim. Tuletan endale tihti meelde, et Newayl ei ole konkurente, sest unikaalsus on peidus meie visioonis, inimestes, suhtumises ja hoolimises ning seda on võimatu kopeerida. Inspireeriv oli mõelda ja laiendada oma mõtteid selle raamatu toel.”
  • David Butler, Linda Tischler „Design to Grow: How Coca-Cola Learned to Combine Scale and Agility („Loodud kasvama. Kuidas Coca-Cola õppis kombineerima mastaapi ja agiilsust”), Penguin Books Ltd, 2016
    “Ostsin selle raamatu Zürichi lennujaamast, et aega parajaks teha. Lõpuks tegin n-ö aega parajaks 11 tundi… Disaini olemust on tihti keeruline selgitada, aga see raamat saab eluliste näidete ja lugudega sellega väga hästi hakkama.”
  • Ed Catmull, Amy Wallace „Loovuse agentuur”, Äripäev, 2015
    „Ma olen animatsioonide fänn, nii et see on minu jaoks mõnevõrra erilisem. Siin räägitakse paeluvalt lahti Pixari lugu. See maailm on täis meeletult suurt ühist pingutust ja soovi keskenduda igale detailile. Me kõik armastame Pixari animafilme just nende detailsuse ja laitmatu teostuse tõttu.”
  • Richard Branson „Virgini viis”, Äripäev, 2017
    „Noorele juhile hea inspireeriv raamat, kus on lihtsad, lühikesed ja mõjusad mõtted ning hea energia.”
  • Eric Ries „The Lean Startup”, Portfolio Penguin, 2011
  • Peter Thiel, Blake Masters „Nullist üheni”, Äripäev, 2015
  • Tim Ferris „Tools of Titans” („Titaanide töövahendid”),
    Ebury Press, 2016
  • Marc Stickdorn „This is Service Design Thinking: Basics – Tools – Cases” („Teenusedisaini mõtlemine: alusedtöövahendid-kaasused”, BIS Publishers B.V., 2014
  • Julie Zhuo „Juhiks saamine. Mida teha siis, kui kõik vaatavad sinu poole”, Äripäev, 2020