Jaan Naaber: praegu ei ole aeg püssi põõsasse visata

Keerulised ajad majanduses toovad reeglina välja kõige muu kõrval ettevõtete tugevused, aga ka nõrkused. See avab uksed uuteks võimalusteks ja suunab kohanema. Praegu klammerduvad paljud meediasse, lootuses sealt leida positiivseid uudiseid, abi ja lahendusi. Sootuks olulisem on otsustada ning tegutseda.

Kui sa ei saa kontrollida seda, mis ümberringi toimub, siis haara kontroll väljakutsete üle, kuidas sa reageerid sellele, mis toimub. Selge, et maailm ei ole pärast toimuvat kriisi enam samasugune, mistõttu on vaja kohanemist juhtida, korrastada mõtteid, leida uusi võimalusi, teha ettevõte tugevamaks ja jätkusuutlikuks. Praegu on selleks õige aeg.

Disain saab sellistel keerulistel aegadel oma väärtuse ja tõelise abimehe staatuse. Disain ei loo eelarvamusi. Disain on väljakutsete mõistmise ja lahenduste väljatöötamise tööriist. Kõigepealt asjadest arusaamine, info kogumine ning kogu info mõtestamine ja seejärel vormiline lahendus. Vundament brändile, tootele ja teenusele luuakse seal, kus disainitakse kogemust ja strateegiat. See on sisuline töö, mis loob terviku.

Koostöö on edu võti ja kui praegu on tunne, et üksi enam ei jaksa, siis parim lahendus on teha keeruliste olukordade ületamisel koostööd. Kaks pead on parem kui üks. Kümme pead on parem kui kaks. Kui ümber laua on rohkem inimesi, siis tekib ka rohkem küsimusi, mõtteid ja ideid. Just küsimuste küsimine on disaini juures äärmiselt oluline.

 

Lugu, mis aitab mõista

Oluline on mõista, kellega räägitakse. Millest nad hoolivad? Miks sa teed seda, mida sa teed? Kuidas see inimesteni viia? Kõik ettevõtjad suudavad väga hästi rääkida sellest, mida nad teevad, aga mitu nimetatud küsimust jääb tihti küsimata ja vastamata. Kuidas-küsimuse vastus on pikem protsess, millele ei saa vastata enam ühe või kahe lausega. Nende küsimuste ja vastuste taga on aga peidus tugev lugu, mis kõnetab, loob väärtuspakkumise ning aitab brändi mõista.

Iga ettevõte on unikaalne ja selle unikaalsuse väljatoomine on kõige keerulisem osa. Alustada tuleb mõistmisest. Astuge mitu sammu kaugemale, sest eemalt paistavad asjad alati teistmoodi. Palliplatsil mängijana olla on hoopis teine lugu, kui tribüünilt mängule kaasa elades.

Mängijana tead sa meeskonna strateegiat ja oled selgeks õppinud vajalikud liikumised, pealtvaatajana naudid sa mänguilu ja tarbid emotsiooni. Pange ennast publiku kingadesse. Kaardistage ära kogemus ja väärtus, mide te fännina saate. Mõistke fänni, mõistke tema teekonda ja seda, mida ta sel teekonnal kogeb. Kaardistage ära, mis on su äri tegelik väärtus talle.

Kas hotelli luues luuakse lihtsalt koht, kus inimene saab magada, või koht, kuhu iga külaline on oodatud? Kas aiamajade tootja teeb lihtsalt puidust toodet või pakub näiteks võimalust nautida perega aias imelisi suveõhtuid? Kas spordibränd müüb lihtsalt jooksutossu või võimalust oma tervise eest hoolt kanda? Küsimuse püstitusest ja vastusest sõltub tootearenduse fookus. Iga toote taga on põhjused, miks inimesed seda tarbivad. Ja iga toode on vaja viia inimesteni, mis omakorda tähendab tähendab teenust. Kogemus on terviklik.

See aeg on ammu möödas, kus uus logo või heas humoorikas kastmes telereklaam lõid brändile vundamendi. Nüüd teeb seda kogemus ja hoolimine. Kõige suurem krediit on soovitus ning selle nimel on vaja meeletult pingutada. Igapäevaselt. Inimesed saavad aru, kes neist päriselt hoolivad. Hoolima peavad kõik, kes on osa meeskonnast. See on ühine teekond. See on väärtus, mida on samuti vaja disainida.

Teenusedisain lähtub inimesest. Protsess võtab inimese ja ehitab teenuse ning toote ümber tema. See tähendab, et uus toode või teenus disainitakse üheskoos inimestega inimestele, kellele see mõeldud on, ning nendega, kes seda kogemust loovad. Ära loo kunagi uut teenust või toodet kinnises ruumis. Inimesed aitavad sul mõtteid mõelda ja mõtestada, annavad vastused küsimustele ja aitavad sul ehitada midagi, mida neile päriselt on vaja. Midagi, mida nad päriselt soovivad kogeda ja tarbida.

 

 

Äri paisu taga kinni

Disainiagentuurina puutume igapäevaselt kokku äridega, mis on paisu taha kinni jäänud. Juhid ütlevad, et kõik on justkui hästi. Töötajad tunduvad rahulolevad. Äril sujub, raha liigub. Aga miski ikkagi häirib. Reeglina on see ambitsioon. Kusagil ollakse kinni ja see takistab teha järgmist arenguhüpet.

Praegune olukord ei ole mitte midagi enamat kui pais jõel. Ja selle paisu tagant tuleb välja tulla. Tehke seda koostöös. Kasutage selleks oma meeskonda, oma kliente, koostööpartnereid ja ehitage uusi sildu. Vaadake korra enda ettevõtet eemalt ja küsige endalt palju küsimusi. Miks? Kuidas? Mida? Kellele? Aga küsige neid küsimusi alati nii, et selle kõige keskel on inimene, kellele te oma toodet ja teenust pakute. Ma olen enam kui kindel, et saadud vastused annavad värskust, energiat ja hoogu.

12 aasta jooksul on meie töös neid paise väga palju ette tulnud. On ettevõtteid, kelle lahendused peituvad lihtsas kommunikatsioonis, aga on ka ettevõtteid, kelle väljakutsete lahendamiseks tuleb minna sügavale nende organisatsiooni või teenuse sisse ja otsida lahendusi sealt. Inimene. Inimene. Ja veelkord inimene. Tasakaal äri, tehnoloogia ning inimese vahel peab olema eesmärk. Äri teevad inimesed inimestele.

Praegu oleme olukorras, kus väga paljud ettevõtjad peavad ette võtma strateegilisi samme. Majandus on muutumas, situatsioon on kõigile uus ja kriitilisemad majandusprognoosid ennustavad, et ligi pooled praegu Eestis tegutsevatest ettevõtetest ei jätka pärast seda kriisi enam sellisel kujul ja halvemal juhul tabab neid pankrot.

Siin aga ongi küsimus: kummal pool sa tahad olla? Vaevalt oled sa nõus tegema enda töös järeleandmisi ja viskama püssi nurka sellepärast, et praegu on raske. Me keegi ei tea, mis juhtub homme või järgmisel kuul. Praegu on aeg teha muutusi ning langetada otsuseid. Praegu on aeg vaadata üle oma bränd, tooted, teenused, digilahendused ja strateegiad. Praegu on aeg endalt küsida kriitilisi küsimusi ning otsida neile koos vastused.

Strateegilised sammud ei ole meie jaoks midagi uut. Nende juhtimine on meie igapäevane töö. Ja kuigi praegune seis mõjutab tugevalt ka meid, näeme me selles võimalust astuda järgmine samm oma ettevõtte peatükis. Selleks võib olla uus toode või teenus, uus lähenemine, uued võimalused. Kindlasti ei vannu me alla.

On oluline rõhutada, et selliste sammude tegemisel on väga oluline luua endale väga konkreetne plaan ja pidada kinni protseduurilistest sammudest. Kui on kiire, siis see tähendab, et kõik peavad sellest aru saama. Inimese aju töötab kriisihetkel uskumatu kiiruse ja funktsionaalsusega. Tean seda omast käest.

 

Hirm teadmatuse ees

Jälgin oma disainiagentuuris iga päev meeskonda (praegu küll peamiselt üle videosilla) ja tajun ka nende hirmu ning ärevust teadmatuse ees. Samas näen jätkuvat suurt tuge üksteisele ja keskendumist ühtse meeskonnana klientide teenindamisel. Olen selle üle ääretult uhke. Meie ning meie klientide väljakutsed on suuremad kui eales varem, aga vundamendina on meil kaasas suur kogemus ja toimiv tööprotsess, mis on aidanud meil lahendada väga keerulisi ja kompleksseid väljakutseid, luua kasvule ning positiivsetele muutustele suunatud strateegiaid, disainida läbimõeldud brände ja digilahendusi. Need oskused, kogemused ja teadmised ei kao kriisi ajal ära, ei meil ega ühelgi teisel meeskonnal.

Me armastame seda, mida teeme ja pingutame, et teha koostööd suurepäraste brändide ja klientidega. Tõstame iga projektiga oma latti ja me ei lõpeta kunagi õppimist. Kindlasti mitte ka praegu. Meil on eesmärk kasvada. Rahvusvaheliseks. Tahame olla tugev taustajõud, mõjutada positiivselt üha rohkem inimesi, teha keerulised asjad lihtsaks, luua nii sisult kui ka vormilt tugevaid brände, tooteid ja teenuseid ning lahendada äride väljakutseid läbi disaini ja loovuse. See on meie strateegiline eesmärk ja ma olen veendunud, et see kõik on võimalik ka praegustes oludes. Ja ma olen kindel, et ma pole oma optimismis üksi.

Ärge unustage! Eilne on minevik ja tänaseks kogemus. Uued väljakutsed ootavad meid kõiki ees. Me kõik peame vaatama tulevikku ja tänased otsused on need, mille tulemusi me sügisel mõõdame.

 

Arvamuslugu ilmus originaalis Äripäeva veebis